چطور به روش دستی، فهرست مطالب بسازیم؟

به‌دست در پیشرفته on ۲۶ مهر ۱۳۹۳

نرم‌افزار Word توانایی ساخت فهرست مطالب به صورت حرفه‌ای و استاندارد را دارد. این فهرست مطالب که به روش اتوماتیک در Word ساخته می‌شود نیاز به صرف کمی وقت و دقت دارد و ممکن است برای مقاله‌های کوتاه و چند صفحه‌ای ما ارزش وقت گذاشتن را نداشته باشد. برای همین ما باید روش ساخت یک فهرست ساده و سریع و زیبا را هم بدانیم.

اغلب کسانی که با نرم‌افزار Word مقاله یا پایان‌نامه می‌نویسند حتا روش ساخت یک فهرست غیراتوماتیک را نیز نمی‌دانند و این باعث می‌شود که فهرست مطالب آنها بی‌قواره و ناهمگون به نظر بیاید.

به همین دلیل ما در این آموزش روش ساخت فهرست دستی را با تمام نکات و ترفندهای آن به شما خواهیم گفت که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان زیباترین فهرست را برای مطالب خود ایجاد کنید.


برای ایجاد یک فهرست دستی به سریع‌ترین روش ممکن، اول عناوین مورد نظر خود را که قرار است در فهرست بیایند در سطرهای جداگانه تایپ کنید. از شماره‏‌گذاری خودکار سطرها استفاده نکنید و برای عنوان‌های مطالب هم شماره نگذارید. (فرض بر این است که فهرست دستی را برای مقالات کوتاه و چند صفحه‌ای می‌سازیم. وگرنه برای ساخت فهرست برای مقالات طولانی و همچنین پایان‌نامه‌ها بهتر است از روش ساخت فهرست اتوماتیک استفاده کرد.)

قبل و بعد از هر عنوان نیز از تایپ هرگونه کاراکتر اضافی از قبیل نقطه یا فاصله پرهیز کنید.

برای این که مطمئن شوید که هیچ کاراکتر اضافه‌‏ای تایپ نکرده‏‌اید، کلیدهای Ctrl+shift+8 را فشار دهید تا Formatting Marks فعال شود. در این حالت علامت‏‌هایی شبیه به شکل زیر را در صفحه به تعداد زیاد مشاهده می‏‌کنید. این کاراکترها در واقع نمایش‏‌دهنده‏‌ی کاراکترهای مخفی ولی اثرگذار در متن هستند از قبیل فاصله، سطر جدید، Tab و Section و غیره.

table of content

قبل و بعد از عناوین خود هیچ کاراکتر اضافه‌ای تایپ نکنید

در صورتی که قبل یا بعد از عناوین فهرست خود کاراکترهایی شبیه نقطه یا شبیه به فلش‏‌های کوچک دیدید آنها را حذف کنید. ولی انتهای هر عنوان باید کاراکتر سطر جدید وجود داشته باشد به این معنی که عنوان بعدی در سطر جدیدی قرار گرفته است.

در نهایت باید چیزی شبیه به تصویر بالا داشته باشید.

پس از این که مطمئن شدید کاراکتر اضافی در متن شما وجود ندارد می‏‌توانید با فشردن مجدد کلیدهای Ctrl+shift+8 کاراکترهای Formatting Marks را دوباره مخفی کنید.

اکنون از ابتدای عنوان اول تا انتهای عنوان آخر را highlight کنید (می‌توانید ابتدای صفحه یک بار کلیک کنید، سپس دکمه shift را نگه داشته و در انتهای متن نیز یک بار کلیک کنید) و در همین حالت که عناوین در حالت انتخاب قرار دارند بر روی خط زیرین نقطه‏‌ای از خط‌کش افقی بالای صفحه دابل کلیک کنید. (اگر خط‌کش را نمی‌بینید از منوی View گزینه Ruler را تیک بزنید)

نقطه‏‌ای که کلیک می‏‌کنید همان جایی خواهد بود که شماره‏‌های صفحه‏‌های شما تایپ خواهند شد (البته بعد قابل تغییر خواهد بود).

table of content

باید زیر خط زیرین خط‌کش دابل کلیک کنید

برای این که جای صحیح کلیک کردن را پیدا کنید کمی باید تمرین کنید. اگر روی خود خط‌کش یک بار کلیک کنید یک Tab Marker روی خط‌کش ایجاد می‌شود. اگر روی خود خط‌کش دابل کلیک کنید پنجره‌ی Page Setup گشوده خواهد شد. ولی اگر دقیقن روی Tab marker یا به عبارت صحیح‌تر روی خط پایین خط‌کش دابل کلیک کنید باید پنجره‌ای با عنوان Tabs برای شما باز شود.

در این پنجره نقطه‌ای از خط‌کش که روی آن کلیک کرده‌اید و Tab Marker شما ایجاد شده است به عنوان Tab Stop Position شناخته شده است. می‌توانید همان عدد را باقی بگذارید می‌توانید به مقدار دلخواه (با توجه به فاصله‌های روی خط‌کش) تغییرش دهید.

پس از آن در قسمت Leader‌ که با شماره ۵ در تصویر مشخص کرده‌ام تعیین می‌کنید که بین عنوان و شماره صفحه چه نوع فاصله‌ای ایجاد شود.

در نهایت OK را کلیک می‌کنید.

ولی هنوز هیچ تغییر مشاهده نمی‌کنید.

کافی‌ست بعد از یکی از عناوین کلیک کنید و دکمه Tab بر روی کیبورد خود را یک بار فشار دهید.

به همین ترتیب بعد از تمام عناوین فهرست خود یک بار کلید Tab بر روی کیبورد را فشار دهید.

table of content

بعد از هر عنوان فهرست، یک بار Tab بزنید

برای تایپ شماره صفحه‌ها هم کافیست در انتهای نقطه‌چین‌ها کلیک کنید و شماره مورد نظر خود را تایپ کنید.

مشاهده می‌کنید که طول شماره صفحه تراز صفحه را به هم نمی‌ریزد و شما یک فهرست زیبا و مرتب خواهید داشت.


نکات و ترفندهای مرتبط:

اگر خواستید فاصله شماره‌ها را از لبه صفحه تغییر دهید ابتدا همه سطرهای عناوین فهرست را انتخاب کنید سپس با کلیک بر روی Tab Marker (همان علامت کوچکی که روی خط‌کش ایجاد شده است) آن را به سمت چپ یا راست بکشید.

 


جملات کلیدی:

چگونه فهرست مطالب در ورد بسازیم % چگونه فهرست مطالب بسازیم % چگونه فهرست نویسی کنیم  % چگونه فهرست درست کنیم % چگونه در ورد فهرست بسازیم % چگونه در word فهرست اتوماتیک بسازیم

3 دیدگاه در “چطور به روش دستی، فهرست مطالب بسازیم؟

  1. 1

    دوستون دارم عالی بود ممنون😍😍😍

  2. 2

    بسیار عالی
    مرسی از مطلبتون
    موفق باشید

  3. 3

    من که نتونستم تا آخرین مرحله انجام میدم ولی بازم وقتی TAB میزنم کار نمیکنه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *